Thailand 2012

Å REISE FRA PARADISET..

• 16.04.2012 kl.06:50

• Da var om ikke lenge vår reise over. Vi skal sjekke ut om en halvtime og etter det bare slappe av ved bassenget før vi skal til flyplassen i fem tiden.. Fy faen for en tur vi har hatt. Tror ikke den kunne blitt bedre. Til tross for noen av de uhellene vi har hatt så ville jeg ikke endret noen ting! Thailand har stått til forventningene fra forige gang jeg var her og jeg er enda like forelsket i landet. Jeg har også forelsket meg i Malaysia og jeg har lovet meg selv at jeg skal tilbake til begge plassene. Uten tvil ga dagene på Phi Phi meg mest, men også uken på Langkawi i Malaysia var helt fantastisk. Nå skal det bli veldig rart og dra hjem å gå med dongeribukser.. eller å komme hjem i det hele tatt egentlig, men ingen tårer! Jeg skal tilbake.

BILDEDRYSS FRA PHI PHI

• 16.04.2012 kl.04:19
  • Bare et aldri så lite bildedryss fra dagene på Phi Phi. Vi var på en partybåt som tok oss og en gjeng med andre påmeldte på en tour til de peneste stedene rundt Phi Phi. Blant annet var vi på Maya beach, der filmen The Beach er spilt inn. Den turen var helt utrolig rå og vi koste oss, drakk og bare hadde det strålende gøy hele dagen! Det har blitt feiret Songkran (Thailandsk nyttår) mens vi har vært på Phi Phi! Det hele skulle begynne natt til 13. april og det innebar en helt vill vannkrig! Som du ser på bildene over gikk alle rundt med vanngevær. Og kaste vann på hverandre er en tradisjon som visstnok har røtter fra Buddhas tid hvor det brukes som et symbol på renselse og gjenfødelse. Det kastes vann for å ønske lykke til rett og slett! For en vill tradisjon spør du meg, men helt utrolig gøy! Så hele dan dagen kunne man ikke gå ut av hotellrommet uten å bli kliss våt! Ellers så har jeg jo allerede sagt at oppholdet på Phi Phi var helt magiskt. Kommer til å savne det og alle menneskene! But i will be back!

BYE BYE PHI PHI

• 15.04.2012 kl.18:34

• En trist Ida på ferjen fra Phi Phi til Phuket. Kommer til å savne det stedet og menneskene jeg møtte der..

Hei hei! Endelig på nett igjen, jeg føler meg helt amputert når jeg ikke får kontakte sivilisasjonen. Hehe. Vi bestemte oss for å forlenge oppholdet på Phi Phi og i og med at vi allerede hadde betalt hotell i Phuket så måtte vi bytte til et billigere et på Phi Phi (hvor det så klart ikke var internett). Nå har vi endelig kommet oss til Phuket, sident vi skal hjem i morgen så måtte vi det. Når det er sagt så må jeg bare si at Phi Phi er helt fantastisk, og jeg kommer til å savne så mange av menneskene jeg møtte der! Herligland hvor mang flotte mennesker jeg har møtt! For et liv, for et sted, fort en drøm. For ikke å snakke om hvor misunnelig jeg er på hverdagene til dem som faktisk bor der. Veldig mange av dem vi møtte har vært på Phi Phi på ferie, men så bare bestemt seg for å skaffe seg jobb og bli en stund. Absolutt en ting jeg vil legge til på bucketlisten min! Ingen kommentarer

TSUNAMIVARSEL

• 12.04.2012 kl.07:34
  • Jeg vet ikke om dere har hørt det, men i går var det et kraftig jordskjelv, målt 8,7 på richterskala nær Indonesia. Det ble derfor sendt ut tsunamivarsel på kystlinjene rundt det Indiske hav. Altså så lå Anne og jeg på stranden da det plutselig gikk av en helsikes alarm. Alle fikk full panikk og lokalfolkene førte alle opp i høyden. Jeg sverger, jeg følte den sprinten opp til fjellet var mitt livs viktigste løp. Vi ble ført opp en steinrøys og inn i skogen, helt på toppen av den nærmeste høyden. Vi var flere hundre som i nok så maniske forhold bare måtte nøye oss med at dette var det høyeste vi kom. Noen grein og klemte og du så enkelte bare ville bryte sammen, men de aller fleste tok det helt med ro og satte seg ned. For min del forstod jeg at sjansen for at en bølge var høy nok og kraftig nok til å treffe oss om lag hundre meter opp i høyden var veldig liten.

Meg og Anne og to svenske gutter som vi møtte på løpeturen opp satt oss ned på håndklene våre og prøvde å gjøre det beste ut av det! Vi fikk utgjort et koldtbord av to chipsposer, tyggis og vann, så da var det bare å vente. Jeg ringte pappa for å forklare hva som hadde skjedd og for kanskje å få høre om det stor noe i på nett om situasjonen. Etter litt fant pappa ut at bakgrunnen var at det hadde vært jordskjelv (8,7 på Richters skala) utenfor Indonesia, og om etterskjelv på 6,7 osv. Folk skjønte fort at jeg hadde informasjon så flere folk samlet seg rundt meg og jeg leste opp meldingen i alle fall 4 ganger.

Tsunamivarselen gikk mellom kl. 16-16:30 og etter hvert fikk vi beskjed om at bølgen skulle treffe 18:30. Vi satte alle bare å ventet, og rare lyder gjorde fort slik at panikken spredde seg. I og med at vi var inne i en skog så kunne vi ikke se mye av gatene, men i det lille smutthullet vi kunne se så vi under det hele at folk både syklet og gikk rundt i gatene.

Rundt klokken 20 så vi at flere lokale begynte å trekke seg nedover. Vi fikk så beskjed om at det var trygt å gå ned. Noe uklarhet var det jo, pappa hadde forskjellig informasjon fra forskjellige kilder. Til slutt bestemte vi oss for å trekke litt ned, slik at vi kunne se gatene bedre. Først på vei ned igjen forstod vi hvor høyt oppe vi egentlig hadde vært. Når vi kom ned var gatene alt fylt opp av mennesker, noen som sikkert hadde vært andre plasser i høyden og noen som aldri hadde evakuert. Det som overrasket meg mest med det hele var hvor for alt gikk tilbake til normalt og hele situasjonen var på en måt glemt. Vi gikk å satte oss ned på en restaurant og avsluttet kvelden helt vanelig. Akkurat som om ingenting hadde skjedd. Det verste var å legge seg, men det gikk også fint til slutt og vi merker ingenting til det i dag. Men herligland for en opplevelse?

AMAAAAAZING

• 10.04.2012 kl.15:54

• Ikke for å skryte eller noe.. men dette var utsikten meg og Anne hadde når vi spiste lønsj i dag! Hehe, neida.. joooooda. Uansett, i dag har vi vært på Long beach! Slått chillemodusen på 100 og bare slappet av. Vi tok longtail båt til stranden, men så gjorde vi tidenes tabbe å bestemte oss for å gå hjem. Hva skal jeg si? 3000 kilometer i 2000 varmegrader er ingen god kombinasjon. Men hei, jeg skal ikke klage, det er bedere enn 0 km i 30- minusgrader slik dere har hjemme i Norge. Hehe, neida. Nå skal vi ut! Ha en flott kveld! Dere hører nok fra meg i morgen tidlig.

SAME SAME, BUT DIFFERENT

• 09.04.2012 kl.17:00
  • Av en eller annen grunn følte jeg at det var høyst nødvendig å investere i en av disse "same same, but different" plaggene. De er råkule og de er over alt i Thailand. For de som lurer, eller er i tvil så er Anne og jeg nå på Phi Phi! For å si det sånn så følte vi oss temmelig dumme på båten hit da 90% av passasjerene hadde ryggsekker og vi kom med to gigantiske kofferter.. Dette er altså backpackernes paradis! Litt av backpacker livet fikk vi smake på, for vi hadde nemmelig ikke bestilt hotell her. Men med litt hjelp fra en lokal guide gikk det fort i boks, litt i underkant av 1000 norske kroner måtte vi betale for 4 netter her. Ikke verst i det hele tatt! I går var vi ute og sjekket det beryktede utelivet her på Phi Phi, og det stod absolutt til forventningene! I dag skal vi slappe max av på hotellrommet og lade opp til en lang dag på stranden i morgen! Slenger ut noen bilder fra Phi Phi litt senere!

NEXT STOP PHI PHI

• 08.04.2012 kl.05:45

• Pakket å klare sitter vi nå å venter på bilen som skal hente oss. Kofferten begynner å veie litt nå, men skal nok akkurat gå. Jeg ser ingen grunn til ikke å fylle den opp i alle fall! Huff nå må vi ta farvell med vakre, vakre Krabi! Heldigvis er ikke turen over enda, vi skal jo bare videre. Nå står Phi Phi for tur. Der er det også superfint, så kan jo ikke bli annet enn bra der også! Merker jeg virkelig begynner å grue meg til at turen skal være over nå.. Det er jo så klart alltid godt å komme hjem, men å være ute å reise er helt fantastisk, og fører med seg minner man aldri vil glemme.

PODA ISLAND

• 07.04.2012 kl.19:16

• I dag ble meg og Anne forlatt på en nesten øde øy! Men utenom det så har jo alt vært supert.. Nei altså, det som skjedde var at han mannen som skulle hente oss på Poda i dag (som vi allerede hadde betalt) rett og slett aldri kom. Altså satt vi i to timer å ventet på en båt som til slutt viste seg og aldri komme, mens alle de andre gradevis forsvant i sine båter tilbake til fastlandet.. Heldivis tilbøy en av de siste båtførerene å la oss sitte på tilbake til fastland, dessverre var ikke dette på samme stand som vi bor på, så vi måtte i tillegg begynne å styre med tuk tuk! Så på den lyse siden så fikk vi endelig prøvd å kjøre tuk tuk og ... nei, det var alt. Neida. Men uansett, vi bestemte oss jo får å gå tilbake til det selskapene som ordner med båtene for å klage. Det møtte vi intet annet en ei halvsur jente med dårlig engelsk som forklarte oss at det var ingenting hun kunne gjøre. Hurra for dårlig engelsk! I morgen drar vi i alle fall til Phi Phi. Siste natt her i Krabi altså! Snakkes i morgen!!

CHICKEN ISLAND

• 06.04.2012 kl.13:36

• Idag spiste Anne Thai-mat! Og guess what!? Hun likte det, det er ikke verst. Vi har i dag vært på Chicken Island! Når vi først kom hit ble vi veldig skuffet i og med at det var så høyvann at det nesten ikke var noen strand. Heldigvis ble det fort bedere og det ble super fint! På det øverste bilde tar jeg bilde fra stranda på Chicken og over på øyene ved siden av, da vannet er på sitt laveste kan man gå på tørr sand hele veien over til de to andre øyene. Nå er vi på hotellet og skal på øyeblikket stelle oss slik at vi kan gå ut å spise! Håper på litt shopping i kveld! Ble forresten litt snorkling i dag, så håper noen av bildene fra undervannskameraet mitt ble brae! De kommer sikkert senere i dag i så fall. Håper alle dere hjemme far det fint! Noen som vet om det snødde i Kristiansand i dag?

NATTNATT

• 05.04.2012 kl.19:47

• Bare noen bilder før jeg legger meg. Blogger heller bedere i morgen!

MONKEY BUSINESS

• 04.04.2012 kl.13:57
  • I dag var vi på den øyen du ser til venstre, den heter Riley og vi gikk i land på Riley beach west (som du ser på bildet) og så gikk vi til Riley beach east. For et paradis. Kan legge ut noen bilder senere fra stranden, for nå må jeg stelle meg. Vi skal ut og spise for nå holder vi på å sulte ihjel! Det er rart hvordan man glemmer å at man er sulten og slikt, jeg som egentlig er sulten hele tiden. På ferie er det liksom sånn; "Oja, syv timer vi har spist ja, mhm", mens hjemme sjekker jeg kjøleskapet tre ganger i timen. I alle fall er vi flinke til å få i oss vann, så noe bra gjør vi i alle fall!

Forresten så sa jeg jo at Anne er blitt nesten helt frisk! Hurra for det! Hun er nå helt seg selv igjen, bare se:

THAI MASSAGE

• 04.04.2012 kl.05:39

• Nå stikker vi og tar Thai Massage! Det skal bli godt. Så skal vi ta longtailbåt til en øy. Endelig er Anne på bedringens vei. Er det forresten noen som har erfaring med øyenvippe extentions? Vurderer å ta det for gøy siden det er så billig! Noen som vet noe om det?

I LOVE THE BEACH

• 03.04.2012 kl.10:38

• Bare et lite bildedryss fra dagen i dag! Måtte avslutte strand + soling tidlig i dag. Hvorfor? Jo, det skal jeg si deg; Anne må på sykehuset, det blir gøy! Hun har ikke følt seg så veldig dårlig i dag men for sikkerhetsskyld så får vi bare ta turen for å sjekke hva som herjer i kroppen hennes. Altså er vi nå på hotellrommet for å stelle oss litt, så drar vil å hiver i oss noe mat, for så å dra til sykehuset. På grunn av dette var vi bare nede på stranden rett med hotellet, i morgen der i mot håper vi på å ta en longtailbåt (fjerde bilde) ut til en av de flotte øyene her! Både Anne og jeg har vært på Ao Nang beach i Krabi før, og alt er like vakkert som vi husker. Nå gleder vi oss til Anne blir frisk slik at vi kan ha det ordentlig gøy!

WE HIT TURBULENCE

• 02.04.2012 kl.16:47
  • Heihå! For en dag!!! Det vi forventet oss var en 1,2 timers nokså kjapp flytur med dårlig mat og ingen underholdning. Dårlig mat og ingen underholdning, det fikk vi. Flytur, det fikk vi også! Men kjapp var den dessverre ikke. Du vet når du sitter på et fly og du kan se på en stor skjerm hvor flyet befinner seg i forhold til flyplassen? Du vet den følelsen når du plutselig legger merke til at flyet har snudd og kjører i feil retning? Nei, sikkert ikke, men det har meg og Anne erfart i dag. Etter 15 minutter med undring over hvorfor i alle dager flyet flyr i feil retning annonserer kapteinen: "Vi har dessverre tekniske problemer og pga dette er det tryggere å fly tilbake å lande i Bangkok". "WTF?!" tenkte vi. "Vi var jo fremme. Vi var over flyplassen. Det må jo være tull? En sen aprilsnarr eller noe?". Nix, det hele var ingen dårlig spøk, vi var så på vei tilbake til Bangkok. Da vi endelig kom tilbake til ble vi alle mann ført tilbake på samme gate for så å vente på et nytt fly. Vi ventet kanskje en time før vi endelig fikk satt oss på flyet igjen. Altså skulle vi egentlig ha ankommet Krabi i dag klokken ti på 3, men vi kom heller frem klokken halv 8.. Jipppiii.

Så vidt jeg forstod det var de "tekniske problemene" at flyet var overbelastet og flystripen ikke var lang nok, da flyet ikke ville bremset ned i god nok tid.. Det var derfor tryggere å lande i Bangkok der flystripen var lengre. Nå er vi heldigvis i god behold og på plass på Aonang Villa Resort! Da vi kom hit fikk dagen endelig en vending til det positive; rommet vårt ble av en eller annen grunn oppdatert til Delux! Ikke verst, ikke verst. Nå skal vi ut å spise, snakkes.

FANTASTISKE BANGKOK

• 01.04.2012 kl.18:43

• Da var en herlig, lang og nokså hektisk dag i Bangkok over! Nå sitter vi på hotellrommet, og vi skal sikkert legge oss om ikke så alt for lenge. Klokken er halv 12 her! Uansett, i dag har vi rett og slett bare prøvd å få med oss alt Bangkok  har å by på, i og med at vi reiser videre til Krabi allerede i morgen. Ikke bare har vi stresset med å få med oss alt, men Anne har kjempet en hard kamp mot feber og kvalme, og det er ikke bare lett her i Bangkok. Hun ble syk i går og har vekslet mellom feber og kvalme siden. Hun var rett og slett så dårlig i går at da vi kom til Bangkok var det første vi gjorde å gå på flyplassens "sykehus", hvor hun skjekket feber, blodtrykk og puls. Heldigvis fikk legebesøket roet henne ned etter at hun hadde hatt problemer med å puste i flere timer. Vi håper det hele gir seg av seg selv.. Krysser fingrene.

Men så tilbake til dagen i dag! Vi startet med en herlig hotellfrokost (i alle fall meg, Anne klarte nesten ikke spise). Etter det gikk vi opp å stelte oss og så rett i taxien for å dra til Chatuchak, det er et enormt marked som selger alt du kan tenke deg. Fra piratkopierte filmer, solbriller, klær og klokker til enorme statuer og søte små valper. Der fikk vi spist en kjassen lønsj og brent av litt penger på dill dall. Etter dette dro vi på et kjøpesenter som heter Central Plaza, der vi håpet på å finne Zara. Det gjorde vi også! Superfornøyd. Vi fant også TopShop, Mango, Forever 21 og mange andre bra butikker. Anbefales. Etter dette var Anne blitt nokså dårlig, så vi fant ut av at vi skulle ha i oss noe mat! Etter mitt desperate ønske tok vi taxi til Siam Square for å spise på Hardrock Cafe! Jeg elsker den plassen! Med litt mat i magen holdt Anne ut litt til, så vi kikket litt på Siam Square, så tok vi taxi hjem. Fantastisk dag preget av masse shopping, til tross for at stakkars Anne var dårlig. Som sagt så flyr vi videre i morgen. Wish us luck.

My name is Ida Oline. I am a 22 year old adventure-seeker from Norway. I'm now enjoying life in Sydney, Australia - untill the gypsy in me takes me away to more unxeplored places. Enjoy, and feel free to leave a comment or e-mail me at ida.o.jak@hotmail.com