april 2015

MY AUSTRALIA ROAD TRIP HIGHLIGHTS / TIPS #1

• 29.04.2015 kl.15:09

• Her er del 1 av 2 på listen over mine absolutt hødepunkter fra roadtripen opp Australias Østkyst. Turen var helt fantastisk og på de 3860 kilometerene vi kjørte var det hundretalls av nydelige steder, men her kommer i alle fall en håndfull av mine favoritt steder/øyeblikk. Enjoy!

Seal Rocks, dette var et av våre første stop og vi tilbrakte bare noen timer her. Vi spiste lønsj, slappet av på stranden og så på de som surfet. Bildene er bare fra en av mange strender på Seal Rocks.

Booti Booti Beach, det finnes ikke ord for hvor takknemmelig jeg er for at vi stoppet nettopp her. Vi så bare en skilt langs veien som leste "Booti Booti National Park", hadde ikke navnet vært så morsomt og innbydende som det er hadde vi kjørt rett forbi! Uansett, Booti Booti Beach hadde en strandlinje på over 11 km, og for uten om en gammel mann som stod og fisket var vi det eneste liv å se. Helt nydelig.

Byron Bay, heads down et av stedene jeg likte aller best. Såklart var den deilige surfingen en av de store grunnene til at dette var paradis, men også den fine stranden, de kule butikkene og den chille viben over hele stedet. Takk for flere fantastiske dager.

Delfinene som lekte i krystallklart vann utenfor Cape Byron, Australias østeligste punkt, må også nevnes i sammenheng med Byron Bay!

Killen Falls, noen km inn i landet fra Byron Bay fant vi dette skjønne paradis. Vi fikk til og med nyte stedet og utsikten en god time før noen andre kom.

Nimbin, kanskje den rareste lille byen jeg noen gang har besøkt. Himmelen for et hvert gjennværende hippiehjerte. Her selger de weed og cookies på hvert hjørne, store bonger i alle mulige fasonger og farger er å se i alle byens butikker, de fører gatelangs store kampanjer angående legalisering av medisinsk marihuana og 60 åringene har dreads ned til rompa. Jeg hadde ikke ville tilbrakt en hel natt her, men dette er absolutt et av stedene du ikke kan gå glipp av på vei opp Australias østkyst. Snakk om særpreg!!!

Australia Zoo, jeg elsker dyr og spesielt elsker jeg å komme på nært hold med dyr. Nå er jeg så klart klar over at disse dyrene er i fangenskap, men de var utrolig godt tatt vare på. Det er jo tross alt Irwin familien som styrer! Det største WOW øyeblikket var garantert når jeg så en av jentene som jobbet i parken være inne med tigerene for å leke og bade med dem... Jeg vil ha jobben hennes....

Dette er altså da del 1, med alt i rekkefølge etter slik vi opplevde det! Del 2 av innlegget kommer de siste av høydepunktene fra roadtripen vår. Håper dere får inspirasjon til å gjøre det samme, eller kanskje tips om du allerede planlegger din Australia ferie! I alle fall; stay tuned ??

BYE BYE PHI PHI

• 27.04.2015 kl.15:43

• I dag var det 6. gangen jeg måtte ta motet til meg og reise fra mitt nydelige drømmeland Phi Phi. Det er virkelig en reise bort i fra virkeligheten, hvor ditt største problem hidepinen du våkner opp med etter alt for mange drinker dagen før. Jeg vil igjen takke Phi Phi for dens flotte aura og gjenta her som jeg skrev på Facebook:

Even when your body is screaming stop and your wallet is completely empty it really still never is a good day to leave Phi Phi. Once again, thanks for all the amazing days, beautiful moments and epic nights I'll never remember. And of course a big thanks to all the rad people I met! You know how you are! Until next time.

Tid for å treffe venner og kjære i Sydney igjen! Godt livet alltid fortsetter å smile!

THAILAND RANDOMS

• 22.04.2015 kl.05:24

• I dag skal jeg endelig på den elskede partybåten Shangri La, som jeg allerede har vært på så alt for mange ganger tidligere år!!! Herligland som bloggingen dropper så fort jeg kommer til Phi Phi, og sånn har det vært hvert år.. Men nå har jeg bare fem dager igjen før det flys tilbake til Sydney og tilbake til halvveis virkeligheten! Håper alt er flott hjemme! xoxo

GOOD VIBES

• 18.04.2015 kl.12:39

• Fine dager i fine Thailand på fine Koh Phi Phi.

Det er helt sykt å tenke på at jeg skal tilbake til Australia snart.. Begynne å jobbe igjen.. Og så kaldt som det sikkert er i Sydney nå, da blir det litt stakkars meg, kjenner jeg... Hehe.. (Egentlig ikke) Uansett nå ligger jeg og later meg på rommet i herlig AC, etter en lang dag i solen! Hjemme har dere helg, og det er vel deilig! Nyyyyt den!

SONGKRAN2015

• 16.04.2015 kl.11:22

• Songkran er nyttårsfeiringen her i Thailand. Jeg har vært på Koh Phi Phi og feiret Sonkran tre år og det er helt fantastisk! Feiringen foregår etter tradisjon 13. til 15. april hvert år, men er vel egentlig alt etter hvor du er. Noen steder holder galskapen på en uke, men feks her som jeg er varer det bare 24 timer. Tradisjonelt går feiringen ut på å velsigne hverandre med vann ved å helle noen dråper over hendene eller skuldrene til den en vil velsigne. Så klart har dette gjennom årene utvilket seg og nå er det hele en ellevill vannkrig! der en dynker hverandre med bøtter, slanger og vannpistoler. Jeg har aldri gått til innkjøp av vannpistol, men kjøper heller små pakker med pulverfarge som jeg kliner på folk!! Artig artig!

Ellers har jeg det i alle fall veldig bra! Blir aldri mye blogging på Koh Phi Phi, da internett er dårlig og dagene ikke er så intressante for dere å lese om.. Hehe. Håper alle har det flott hjemme og husk; snart er det sommer!!!

INDONESIA RANDOMS

• 12.04.2015 kl.11:53

• Randoms fra tiden i Indonesia.. Vi var bare i Indonesia i en uke, men har så klart gjort meg opp noen tanker om det jeg har sett.

Mesteparten av uken tilbrakte vi på Bali, dessverre fikk vi ikke sett mye pga mangel på tid.. Vi bodde på hotell i Seminyak,  litt lengre unna "sentrum" enn vi trodde.. Det ble derfor mye flyging med taxi og mye tid i trafikk ær gang vi skulle avgårde.. Det eneste vi egentlig fikk sett av Bali var Seminyak og Kuta, som er de største turistområdene på øyen.. Det er nok på grunn av dette jeg sitter igjen med tanken om at Bali ikke var noe mer enn ok - likt andre store turistområder i Asia - helt ok strand, ok trevlige gater, men alt for mye folk, irriterende selgere, trafikk og litt skittent.

Gili Trawangan derimot synes jeg var helt fantastisk. Der tilbrakte vi to av dagene våre, og til tross for dårlig vær var det virkelig en herlig opplevelse. Transport er bare til fots, på sykkel eller med hest og kjerre. Det fins fantastisk strender, surfing, dykking og/eller snorkling like utenfor øyen. Masse søte små barer, resturanter, kaffeer.. Ja, en destinasjon med særpreg og noe for en vær smak - det er stedet sitt det! Super god vibe. Håper virkelig på å dra tilbake dit en dag! Og som jeg sa da vil jeg også besøke Lombok og de andre Gili øyene, som ligger like ved siden av!

Sum-sumarum vil jeg si uken var bra, det er jo alltid spennende med nye land og kulturer! Det jeg angrer mest på var hvor lite tid vi hadde.. alt ble litt rushet og det var ikke tid til å se mye.. Om jeg skulle dratt hit igjen hadde jeg reist mere rundt på Bal- dratt til Ubud og sett på templer og jeg ville tilbrakt masse tid på Gili Trawangan og også utforsket Gili Meno, Gili Air og Lombok!

RISE AND SHINE

• 09.04.2015 kl.07:09

• God morgen fantastiske verden. Det er ikke mye som er bedre enn å våkne opp i en stor deilig hotellseng, strekke seg en stund og så tuste ned til ferdig gjort frokostbuffet. Hotellivet er virkelig luksus.. I dag er siste dagen i Indonesia, og det betyr også siste dagen med lux.. I kveld flyr vi videre til Thailand, og der tar rikmannslivet slutt.. Nå blir det hostel og billige drinker for alle penga'! Men før vi i det hele tatt blir så komfertable har vi litt av et døgn foran oss.. Nok en gang, i et desperat forsøk på å spare penger valgte vi en relativt tung flyreise..  Rundt klokken 19 i kveld flyr vi til Singapore, hvor vi skal ha en 9(!!!) timer layover gjennom natten , før vi flyr videre til Phuket.. Når vi trøtte og slitne lander i Phuket, tidlig på morgenen lokal tid, skal vi hive oss i en taxt til havnen for så og ta båt til elskede Phi Phi Øyene! Det skal bli så godt å komme tilbake.. Jeg har for så vidt allerede tilbrakt alt for mye av tiden min på den lille øyen, men får helt ærlig aldri nok. Ingen biler, ingen sko, ingen problemer.

BALI SUNSET

• 07.04.2015 kl.07:20

• Bali, start på solnedgangen.

God dag! Nå sitter jeg på kafe på en øy som heter Gili Trawangan og har nettopp spist en herlig pannekake med banan og nutella! Om få minutter skal jeg løpe av gårde for å gjøre dagens andre dykk! Nå har jeg fulført mitt tredje Adventure dive med Padi og skal gjøre mitt fjerde - før jeg avslutter kurset med siste dykk når jeg kommer til Phi Phi, Thailand. Første dykk var helt fantastisk, vi så både sting rokker (staves det sånn?), baby whitetip hai, en stor napoleon fisk, skilpadder og masse annet rart! Bilder kommer senere, så stay tuned!!!

Ellers så er vi bare på denne fantastiske øyen til i morgen, desverre... Det er rett og slett helt fantastisk her, til tross for dårlig vær. Ingen biler, bare sykler og hest og kjerre. I kveld skal vi leie sykler og sykle rundt øyen, så krysser fingrene for at solen titter frem!! Ha det flott!

IF YOUR HAPPY AND YOU KNOW IT TAKE A SELFIE

• 05.04.2015 kl.11:05

• (Or 20, 20 selfies)

God morgen, Norge! Håper alle våknet opp med en et hint av hodepine etter en alt for festlig afterski eller hyttefest i går! Skal innrømme at jeg har vært en liten smule misunnelig på alle bilder jeg ser på sosiale medier med fjellturer i flott påskevær og med godt folk! Men nå er jo påsken snart over og de fleste av dere skal tilbake på jobb eller skole, så da trenger jeg ikke være misunnelig på det lenger! Jeg har det jo fantastisk her nede i varmen, hvor jeg trives best!

Her skinner solen (som vanlig) og vi har bare slappet av ved bassenget i dag. I kveld skal vi ta turen ned til stranden og spise middag, se solnedgangen og ta noen drinker. Joda såå... Ha en flott søndag dere, det skal i alle fall jeg!!

HELICOPTER RIDE OVER GREAT BARRIER REEF

• 04.04.2015 kl.17:01

• Helikopter tur over The Great Barrier Reef.

Begynner å bli noen dager siden! Men bedere sent enn aldri. Så: Ikke bare har jeg vært så heldig å få dykke i GBR, men jeg har også fått fly helikopter over det! Jeg har aldri flydd helikoter før så jeg gledet meg som et lite barn. Glede ble til ekstase da jeg til og med fikk sitter i framsete! Linus og de 4 andre ble trykket inn bak, mens jeg satt pent og pyntelig med fantastisk utsikt ved siden av sjåføren!

Ahh, håper jeg kan få gjort noen dykk her i Indonesia! Jeg mangler bare 3 dykk får å få min Advansed Open Water Diver med Padi! (Altså dykkersertfikat ned til 30m). Har fulført Open Water Diver (dykkersert ned til 18m). Etter har jeg gjort to av dykkene jeg trenger for advansed, og om ikke jeg fulfører de siste tre før midten av mai går de ut - altså, det må ordnes!! Dykking må det bli!

BALI DAY 2

• 04.04.2015 kl.12:18

• Bali dag 2.

Ja, så var vi på Bali! I dag har vi vært på kjøpesenter (bare vindusshopping så klart) og vi har spist helt nydelig sushi til lønsj. Etter hele gårsdagen i solen ble vi enige en pause fra solen i dag, og det var godt! Vi fikk til og med nyte air-con inne i butikkene!

Nå har vi dusjet og vi gjør oss sakte men sikkert klare for å dra å spise middag. Vi har slakket i sengen i noen timer også, etter en mnd i campervan var det virkelig luksus med hotelseng, tv og privatliv! Vi har det i alle fall helt topp og gleder oss over og endelig leve i litt luksus! Til sist får jeg si GOD PÅSKE og nyt ferien til tusen. Xxx

BALI NEXT

• 02.04.2015 kl.14:07

• Takk til Australia for 177 fantastiske dager! Nå skal vi ta turen litt nærmere ekvator i noen uker før vi heldigvis får fortsette eventyret i The land down under.

Nå sitter vi på flyplassen pakket og klare for Bail! Gleder meg til komme til Asia igjen, penger er verdt så mye mer der. Roadtripen i Australia har vært helt utrolig, men en ting har vi savnet når man er på ferie er å spise på resturant! Ingen matlaging og ingen oppvask på over tre uker! Det skal bli så godt. Vi har frokost buffé på alle hoteller på Bali og resten av tiden skal vi frotse i oss alt vi kan på resturantene stedet har å by på!

Når alt det er sagt - vi har en lang natt forran oss før all herligheten starter.. Vi flyr nemlig klokken 22:55 og er fremme på Bali klokken 01:30, altså midt på natten. Vi var selvsagt så gjerrige da vi bestilte at vi ikke har noen hotel bokning for i natt så vi får sitte å vente på å sjekke inn i morgen.. Forhåpentligvis har vi fått sovet på flyet og kan ta rygsekken på ryggen og dra å ta noen drinker! Håper alle har påskefri og fint vær! Over og ut.

UNDER THE SEA (GREAT BARRIER REEF)

• 01.04.2015 kl.22:58

• The Great Barrier Reef.

Så har man krysset dykking i Great Barrier Reef av listen av ting man må gjør før man dør!! Fantastisk var det. Nå har ikke jeg så mye å sammenligne med, da jeg bare har dykket i Thailand.. Men revet her i GBR er bare helt ekstemt mye friskere, finere og generelt fins det mer levende igjen. Generelt for alle som ikke har dykket før - gjør det! Hvor enn i verden du er - just do it (like nike). Det er virkelig en helt ny verden.

I dag er siste dagen i Australia før vi flyr til Bali klokken 23 i kveld! Som jeg vanligvis sier - livet smiler!

My name is Ida Oline. I am a 22 year old adventure-seeker from Norway. I'm now enjoying life in Sydney, Australia - untill the gypsy in me takes me away to more unxeplored places. Enjoy, and feel free to leave a comment or e-mail me at ida.o.jak@hotmail.com