april 2015

MY AUSTRALIA ROAD TRIP HIGHLIGHTS / TIPS #1

• 29.04.2015 kl.15:09

• Her er del 1 av 2 p listen over mine absolutt hdepunkter fra roadtripen opp Australias stkyst. Turen var helt fantastisk og p de 3860 kilometerene vi kjrte var det hundretalls av nydelige steder, men her kommer i alle fall en hndfull av mine favoritt steder/yeblikk. Enjoy!

Seal Rocks, dette var et av vre frste stop og vi tilbrakte bare noen timer her. Vi spiste lnsj, slappet av p stranden og s p de som surfet. Bildene er bare fra en av mange strender p Seal Rocks.

Booti Booti Beach, det finnes ikke ord for hvor takknemmelig jeg er for at vi stoppet nettopp her. Vi s bare en skilt langs veien som leste "Booti Booti National Park", hadde ikke navnet vrt s morsomt og innbydende som det er hadde vi kjrt rett forbi! Uansett, Booti Booti Beach hadde en strandlinje p over 11 km, og for uten om en gammel mann som stod og fisket var vi det eneste liv se. Helt nydelig.

Byron Bay, heads down et av stedene jeg likte aller best. Sklart var den deilige surfingen en av de store grunnene til at dette var paradis, men ogs den fine stranden, de kule butikkene og den chille viben over hele stedet. Takk for flere fantastiske dager.

Delfinene som lekte i krystallklart vann utenfor Cape Byron, Australias steligste punkt, m ogs nevnes i sammenheng med Byron Bay!

Killen Falls, noen km inn i landet fra Byron Bay fant vi dette skjnne paradis. Vi fikk til og med nyte stedet og utsikten en god time fr noen andre kom.

Nimbin, kanskje den rareste lille byen jeg noen gang har beskt. Himmelen for et hvert gjennvrende hippiehjerte. Her selger de weed og cookies p hvert hjrne, store bonger i alle mulige fasonger og farger er se i alle byens butikker, de frer gatelangs store kampanjer angende legalisering av medisinsk marihuana og 60 ringene har dreads ned til rompa. Jeg hadde ikke ville tilbrakt en hel natt her, men dette er absolutt et av stedene du ikke kan g glipp av p vei opp Australias stkyst. Snakk om srpreg!!!

Australia Zoo, jeg elsker dyr og spesielt elsker jeg komme p nrt hold med dyr. N er jeg s klart klar over at disse dyrene er i fangenskap, men de var utrolig godt tatt vare p. Det er jo tross alt Irwin familien som styrer! Det strste WOW yeblikket var garantert nr jeg s en av jentene som jobbet i parken vre inne med tigerene for leke og bade med dem... Jeg vil ha jobben hennes....

Dette er alts da del 1, med alt i rekkeflge etter slik vi opplevde det! Del 2 av innlegget kommer de siste av hydepunktene fra roadtripen vr. Hper dere fr inspirasjon til gjre det samme, eller kanskje tips om du allerede planlegger din Australia ferie! I alle fall; stay tuned ??

BYE BYE PHI PHI

• 27.04.2015 kl.15:43

• I dag var det 6. gangen jeg mtte ta motet til meg og reise fra mitt nydelige drmmeland Phi Phi. Det er virkelig en reise bort i fra virkeligheten, hvor ditt strste problem hidepinen du vkner opp med etter alt for mange drinker dagen fr. Jeg vil igjen takke Phi Phi for dens flotte aura og gjenta her som jeg skrev p Facebook:

Even when your body is screaming stop and your wallet is completely empty it really still never is a good day to leave Phi Phi. Once again, thanks for all the amazing days, beautiful moments and epic nights I'll never remember. And of course a big thanks to all the rad people I met! You know how you are! Until next time.

Tid for treffe venner og kjre i Sydney igjen! Godt livet alltid fortsetter smile!

THAILAND RANDOMS

• 22.04.2015 kl.05:24

• I dag skal jeg endelig p den elskede partybten Shangri La, som jeg allerede har vrt p s alt for mange ganger tidligere r!!! Herligland som bloggingen dropper s fort jeg kommer til Phi Phi, og snn har det vrt hvert r.. Men n har jeg bare fem dager igjen fr det flys tilbake til Sydney og tilbake til halvveis virkeligheten! Hper alt er flott hjemme! xoxo

GOOD VIBES

• 18.04.2015 kl.12:39

• Fine dager i fine Thailand p fine Koh Phi Phi.

Det er helt sykt tenke p at jeg skal tilbake til Australia snart.. Begynne jobbe igjen.. Og s kaldt som det sikkert er i Sydney n, da blir det litt stakkars meg, kjenner jeg... Hehe.. (Egentlig ikke) Uansett n ligger jeg og later meg p rommet i herlig AC, etter en lang dag i solen! Hjemme har dere helg, og det er vel deilig! Nyyyyt den!

SONGKRAN2015

• 16.04.2015 kl.11:22

• Songkran er nyttrsfeiringen her i Thailand. Jeg har vrt p Koh Phi Phi og feiret Sonkran tre r og det er helt fantastisk! Feiringen foregr etter tradisjon 13. til 15. april hvert r, men er vel egentlig alt etter hvor du er. Noen steder holder galskapen p en uke, men feks her som jeg er varer det bare 24 timer. Tradisjonelt gr feiringen ut p velsigne hverandre med vann ved helle noen drper over hendene eller skuldrene til den en vil velsigne. S klart har dette gjennom rene utvilket seg og n er det hele en ellevill vannkrig! der en dynker hverandre med btter, slanger og vannpistoler. Jeg har aldri gtt til innkjp av vannpistol, men kjper heller sm pakker med pulverfarge som jeg kliner p folk!! Artig artig!

Ellers har jeg det i alle fall veldig bra! Blir aldri mye blogging p Koh Phi Phi, da internett er drlig og dagene ikke er s intressante for dere lese om.. Hehe. Hper alle har det flott hjemme og husk; snart er det sommer!!!

INDONESIA RANDOMS

• 12.04.2015 kl.11:53

• Randoms fra tiden i Indonesia.. Vi var bare i Indonesia i en uke, men har s klart gjort meg opp noen tanker om det jeg har sett.

Mesteparten av uken tilbrakte vi p Bali, dessverre fikk vi ikke sett mye pga mangel p tid.. Vi bodde p hotell i Seminyak, litt lengre unna "sentrum" enn vi trodde.. Det ble derfor mye flyging med taxi og mye tid i trafikk r gang vi skulle avgrde.. Det eneste vi egentlig fikk sett av Bali var Seminyak og Kuta, som er de strste turistomrdene p yen.. Det er nok p grunn av dette jeg sitter igjen med tanken om at Bali ikke var noe mer enn ok - likt andre store turistomrder i Asia - helt ok strand, ok trevlige gater, men alt for mye folk, irriterende selgere, trafikk og litt skittent.

Gili Trawangan derimot synes jeg var helt fantastisk. Der tilbrakte vi to av dagene vre, og til tross for drlig vr var det virkelig en herlig opplevelse. Transport er bare til fots, p sykkel eller med hest og kjerre. Det fins fantastisk strender, surfing, dykking og/eller snorkling like utenfor yen. Masse ste sm barer, resturanter, kaffeer.. Ja, en destinasjon med srpreg og noe for en vr smak - det er stedet sitt det! Super god vibe. Hper virkelig p dra tilbake dit en dag! Og som jeg sa da vil jeg ogs beske Lombok og de andre Gili yene, som ligger like ved siden av!

Sum-sumarum vil jeg si uken var bra, det er jo alltid spennende med nye land og kulturer! Det jeg angrer mest p var hvor lite tid vi hadde.. alt ble litt rushet og det var ikke tid til se mye.. Om jeg skulle dratt hit igjen hadde jeg reist mere rundt p Bal- dratt til Ubud og sett p templer og jeg ville tilbrakt masse tid p Gili Trawangan og ogs utforsket Gili Meno, Gili Air og Lombok!

RISE AND SHINE

• 09.04.2015 kl.07:09

• God morgen fantastiske verden. Det er ikke mye som er bedre enn vkne opp i en stor deilig hotellseng, strekke seg en stund og s tuste ned til ferdig gjort frokostbuffet. Hotellivet er virkelig luksus.. I dag er siste dagen i Indonesia, og det betyr ogs siste dagen med lux.. I kveld flyr vi videre til Thailand, og der tar rikmannslivet slutt.. N blir det hostel og billige drinker for alle penga'! Men fr vi i det hele tatt blir s komfertable har vi litt av et dgn foran oss.. Nok en gang, i et desperat forsk p spare penger valgte vi en relativt tung flyreise.. Rundt klokken 19 i kveld flyr vi til Singapore, hvor vi skal ha en 9(!!!) timer layover gjennom natten , fr vi flyr videre til Phuket.. Nr vi trtte og slitne lander i Phuket, tidlig p morgenen lokal tid, skal vi hive oss i en taxt til havnen for s og ta bt til elskede Phi Phi yene! Det skal bli s godt komme tilbake.. Jeg har for s vidt allerede tilbrakt alt for mye av tiden min p den lille yen, men fr helt rlig aldri nok. Ingen biler, ingen sko, ingen problemer.

BALI SUNSET

• 07.04.2015 kl.07:20

• Bali, start p solnedgangen.

God dag! N sitter jeg p kafe p en y som heter Gili Trawangan og har nettopp spist en herlig pannekake med banan og nutella! Om f minutter skal jeg lpe av grde for gjre dagens andre dykk! N har jeg fulfrt mitt tredje Adventure dive med Padi og skal gjre mitt fjerde - fr jeg avslutter kurset med siste dykk nr jeg kommer til Phi Phi, Thailand. Frste dykk var helt fantastisk, vi s bde sting rokker (staves det snn?), baby whitetip hai, en stor napoleon fisk, skilpadder og masse annet rart! Bilder kommer senere, s stay tuned!!!

Ellers s er vi bare p denne fantastiske yen til i morgen, desverre... Det er rett og slett helt fantastisk her, til tross for drlig vr. Ingen biler, bare sykler og hest og kjerre. I kveld skal vi leie sykler og sykle rundt yen, s krysser fingrene for at solen titter frem!! Ha det flott!

IF YOUR HAPPY AND YOU KNOW IT TAKE A SELFIE

• 05.04.2015 kl.11:05

• (Or 20, 20 selfies)

God morgen, Norge! Hper alle vknet opp med en et hint av hodepine etter en alt for festlig afterski eller hyttefest i gr! Skal innrmme at jeg har vrt en liten smule misunnelig p alle bilder jeg ser p sosiale medier med fjellturer i flott pskevr og med godt folk! Men n er jo psken snart over og de fleste av dere skal tilbake p jobb eller skole, s da trenger jeg ikke vre misunnelig p det lenger! Jeg har det jo fantastisk her nede i varmen, hvor jeg trives best!

Her skinner solen (som vanlig) og vi har bare slappet av ved bassenget i dag. I kveld skal vi ta turen ned til stranden og spise middag, se solnedgangen og ta noen drinker. Joda s... Ha en flott sndag dere, det skal i alle fall jeg!!

HELICOPTER RIDE OVER GREAT BARRIER REEF

• 04.04.2015 kl.17:01

• Helikopter tur over The Great Barrier Reef.

Begynner bli noen dager siden! Men bedere sent enn aldri. S: Ikke bare har jeg vrt s heldig f dykke i GBR, men jeg har ogs ftt fly helikopter over det! Jeg har aldri flydd helikoter fr s jeg gledet meg som et lite barn. Glede ble til ekstase da jeg til og med fikk sitter i framsete! Linus og de 4 andre ble trykket inn bak, mens jeg satt pent og pyntelig med fantastisk utsikt ved siden av sjfren!

Ahh, hper jeg kan f gjort noen dykk her i Indonesia! Jeg mangler bare 3 dykk fr f min Advansed Open Water Diver med Padi! (Alts dykkersertfikat ned til 30m). Har fulfrt Open Water Diver (dykkersert ned til 18m). Etter har jeg gjort to av dykkene jeg trenger for advansed, og om ikke jeg fulfrer de siste tre fr midten av mai gr de ut - alts, det m ordnes!! Dykking m det bli!

BALI DAY 2

• 04.04.2015 kl.12:18

• Bali dag 2.

Ja, s var vi p Bali! I dag har vi vrt p kjpesenter (bare vindusshopping s klart) og vi har spist helt nydelig sushi til lnsj. Etter hele grsdagen i solen ble vi enige en pause fra solen i dag, og det var godt! Vi fikk til og med nyte air-con inne i butikkene!

N har vi dusjet og vi gjr oss sakte men sikkert klare for dra spise middag. Vi har slakket i sengen i noen timer ogs, etter en mnd i campervan var det virkelig luksus med hotelseng, tv og privatliv! Vi har det i alle fall helt topp og gleder oss over og endelig leve i litt luksus! Til sist fr jeg si GOD PSKE og nyt ferien til tusen. Xxx

BALI NEXT

• 02.04.2015 kl.14:07

• Takk til Australia for 177 fantastiske dager! N skal vi ta turen litt nrmere ekvator i noen uker fr vi heldigvis fr fortsette eventyret i The land down under.

N sitter vi p flyplassen pakket og klare for Bail! Gleder meg til komme til Asia igjen, penger er verdt s mye mer der. Roadtripen i Australia har vrt helt utrolig, men en ting har vi savnet nr man er p ferie er spise p resturant! Ingen matlaging og ingen oppvask p over tre uker! Det skal bli s godt. Vi har frokost buff p alle hoteller p Bali og resten av tiden skal vi frotse i oss alt vi kan p resturantene stedet har by p!

Nr alt det er sagt - vi har en lang natt forran oss fr all herligheten starter.. Vi flyr nemlig klokken 22:55 og er fremme p Bali klokken 01:30, alts midt p natten. Vi var selvsagt s gjerrige da vi bestilte at vi ikke har noen hotel bokning for i natt s vi fr sitte vente p sjekke inn i morgen.. Forhpentligvis har vi ftt sovet p flyet og kan ta rygsekken p ryggen og dra ta noen drinker! Hper alle har pskefri og fint vr! Over og ut.

UNDER THE SEA (GREAT BARRIER REEF)

• 01.04.2015 kl.22:58

• The Great Barrier Reef.

S har man krysset dykking i Great Barrier Reef av listen av ting man m gjr fr man dr!! Fantastisk var det. N har ikke jeg s mye sammenligne med, da jeg bare har dykket i Thailand.. Men revet her i GBR er bare helt ekstemt mye friskere, finere og generelt fins det mer levende igjen. Generelt for alle som ikke har dykket fr - gjr det! Hvor enn i verden du er - just do it (like nike). Det er virkelig en helt ny verden.

I dag er siste dagen i Australia fr vi flyr til Bali klokken 23 i kveld! Som jeg vanligvis sier - livet smiler!

My name is Ida Oline. I am a 22 year old adventure-seeker from Norway. I'm now enjoying life in Sydney, Australia - untill the gypsy in me takes me away to more unxeplored places. Enjoy, and feel free to leave a comment or e-mail me at ida.o.jak@hotmail.com